جمعه, 10 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ 
  • تعداد بازدید : 128
حضور دكتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادكشاورزی استان گلستان در برنامه ی زنده ی گفتگوی ویژه خبری سیمای مركز گلستان
برنامه ی زنده ی گفتگوی ویژه ی خبری سیمای مرکز گلستان با حضور دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ۱۴ تیر ۱۴۰۰ با موضوع صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی برگزار شد.

حضور دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در برنامه ی زنده ی گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گلستان

برنامه ی زنده ی گفتگوی ویژه ی خبری سیمای مرکز گلستان با حضور دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ۱۴ تیر ۱۴۰۰ با موضوع  صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی برگزار شد.

در این برنامه دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با اشاره به راهکارهایی که کشاورزان عزیز می توانند برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به کار ببرند گفت: ایجاد سیستم های آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله که ۲۵درصد صرفه جویی در مصرف آب را به دنبال دارد و افزایش مواد آلی خاک از جمله راهکارهایی است که کشاورزان می توانند از آن بهره ببرند.

وی افزود: هرچه بتوانیم مواد آلی خاک را افزایش دهیم میزان آبی که در زمین باقی میماند بیشتر شده و میزان تبخیر کمتر خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان  در ادامه سخنانش بر کشت محصولات کم آب بر تاکید کرد.

وی همچنین در خصوص آبیاری نوین در استان گفت: تا کنون ۸۰ هزار هکتار از اراضی، آبیاری تحت فشار و کم فشار اجرا شده و ۱۳۰ هزار هکتار باقیمانده است که انشالله اجرایی خواهد شد.

دکتر مهاجر در خصوص منع کشت شالی در استان  گفت: به کشاورزان توصیه کرده و همچنان سفارش می کنیم که از کشت چغندر پاییزه به عنوان جایگزین کشت برنج بهره ببرند و توصیه به کشت نشایی و خشکه کاری برنج را راه حل مناسب این مشکل می دانیم.

ایشان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال وضعیت آب بندان های استان گفت: ۶ هزار هکتار اراضی تحت پوشش آب بندان داریم و در طی سه سال گذشته سه استان شمالی تفاهم نامه ای امضا کردیم که لایروبی ومرمت آب بندان ها را برنامه ریزی و اجرا کنیم که در دست اقدام است.

در این برنامه مهندس سیدحسن حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان نیز حضور داشت و در پاسخ به این سوال که چه میزانی از آب صرف بخش کشاورزی می شود گفت:

بخش کشاورزی  ۷۸ درصد آب مصرف می کند و از ۶۵۰ هزارهکتار اراضی استان ۲۵۰ هزار هکتار آبیاری می شوند از این میزان ۷۰ هزار هکتار از آب سطحی استفاده می کنند و ۱۸۰ هزار هکتار از آب زیرزمینی استفاده می کنند.

وی ذخیره سدهای استان را ۱۹ درصد اعلام کرد و گفت: با وجود کمی بارش و افزایش دما و تبخیر در سال جاری با مشکلات متعدد در خصوص کم آبی مواجهیم و قطعا صرفه جویی و مدیریت مصرف کمک کننده خواهد بود تا این بحران را پشت سر بگذاریم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0