جمعه, 10 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۱۲/۰۵ 
  • تعداد بازدید : 542
اطلاعیه مهم هواشناسی
کشاورزان، باغداران، دامداران، مرغداران، زنبورداران گرامی با مشورت کارشناسان و مروجان مراکز خدمات، ناظرین مزارع و کلینیک هاي گیاه پزشکی با توجه به پیش بینی وضعیت جوي نسبت به توصیه هاي ذیل نیز اقدام فرمایند:

کشاورزان، باغداران، دامداران، مرغداران، زنبورداران گرامی با مشورت کارشناسان و مروجان مراکز خدمات، ناظرین مزارع و کلینیک هاي گیاه پزشکی با توجه به پیش بینی وضعیت جوي نسبت به توصیه هاي ذیل نیز اقدام فرمایند:

زراعت:

-1 گلخانه دارهاي محترم بدلیل کاهش دما در صبح زود نسبت به راه اندازي مستقیم گرمایشی اقدام فرمائید.

-2 کشاورزان عزیز با توجه به موجود بودن کود اوره جهت دریافت به مراکز مجاز مراجعه و به فکر کود سرك در اسفند ماه باشند.

3 کشاورزان به منظور استفاده بهینه از عناصر غذایی موجود در خاك از کودهاي گوگردي خصوصاٌ گوگرد آلی استفاده نمایند

-4 استفاده از کودهاي حاوي اسیدهاي هیومیک و فولیک نیز می تواند ،کاهش اثرات تنش در مزارع کمک نمایند.

-5 کشاورزان گرامی توصیه می شود .می توانند در مزارع سیب زمینی ،باقلا و نخود فرنگی نسبت به مصرف کود سرك به میزان 50 کیلوگرم در هکتار و خاکدهی پاي بوته تا (دوشنبه )اقدام نمایند.

-6 کشاورزان محترم گندم ،جو و کلزا کار در شهرستانهاي کلاله و مراوه تپه به دلیل وزش شدید باد تا ظهر چهارشنبه از مصرف کود سرك خودداري فرمائید.

-7 کشاورزان محترم گندم ،جو و کلزا کار در کلیه مناطق به غیر از کلاله و مراوه تپه می توانندتا فردا نسبت به انجام عملیات کود سرك در مزارع خود اقدام فرمایند.

پنبه و دانه هاي روغنی :

-8 کلزاکاران محترم نسبت به کوددهی مزارع کلزایی که در مرحله روزت قرار دارند، ترجیحا 100 کیلوگرم در هکتار سولفات آمونیوم و یا مخلوط 50 کیلوگرم اوره و 50 کیلوگرم سولفات آمونیوم اقدام نمایند.

2 عدد در هکتار کلنی زنبور عسل در حاشیه مزارع جهت - -9 مزارع کلزایی که وارد مرحله گلدهی شده اند نسبت به استقرار 3 افزایش عملکرد در واحد سطح اقدام نمایند.

-10 در مزارع کلزایی که رشد رویشی مناسبیندارند و وارد مرحله گلدهی شده اند توصیه می شود نسبت به محلول پاشی کودهاي ماکرو و میکرو اقدام نمایند.

-11 کشاورزانی که قصد کشت آفتابگردان بهاره را دارند در صورت مناسب بودن شرایط رطوبتی خاك نسبت به کشت بذر اقدام نمایند.

-12 باد یکی از دشمنان اصلی ماشین هاي آبیاري متحرك مثل سنتز پیوت ،لینیر مو و ویل مو است.کشاورزان عزیز ضمن تخلیه آب از تجهیزات آبیاري، از ترمز هاي مخصوص یا کیسه هاي خاك براي مهار ماشین ها استفاده نمایند..

-13 شخم مزرعه و استفاده از بارش زمستانه کم هزینه ترین و بهترین روش شستشوي خاکهاي شورو آماده سازي مزرعه براي کشت هاي بهاره است.شستشوي خاکهاي قلیایی و شور قلیا بدون مواد اصلاح کننده مشکل خاك را تشدید می کند.

براي انتخاب نوع، مقدارو زمان مصرف مواد اصلاح کننده با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزي یا موسسه تحقیقات پنبه کشور مشورت نمایند..

-14 کشاورزان در صورت تمایل به کشت پنبه بهاره، براي شخم زمین و نابودي علف هاي هرز حاشیه مزارع، برنامه ریزي نمایند.

حفظ نباتات:

-15 با توجه به اینکه از مزارع کلزا در مرحله غنچه دهی قرار دارند نسبت به بازدید منظم از مزارع اقدام و در صورت مشاهده سوسک هاي گرده خوار ریز با مشورت کارشناسان سم پاش اقدام نمایند.

-16 کلزا کاران گرامی توصیه می شود جهت مبارزه با بیماري اسکلروتینیا تمام مزارع کلزاي که به مرحله 10 تا 20 درصد گلدهی رسیدن حتما نسبت به سمپاشی مزارع کلزااقدام نمایند.

باغباتی:

-17 باغداران محترم می توانند تا فردا (دوشنبه)نسبت به انجام عملیات تغذیه در باغات مرکبات و زیتون اقدام نمایند.

-18 بدلیل کاهش قابل ملاحظه دما در روز چهارشنبه و پنج شنبه ،باغداران از انجام عملیات هرس خودداري نمایند.

-19 با توجه به ریزش باران در روزهاي آتی ،باغداران نسبت به احداث و ترمیم تشتک پاي درختان ،اقدام نمایند.

منابع طبیعی و آبخیزداري :

-20 با توجه به پیش بینی وضعیت جوي استان و شروع بارندگی از شب سه شنبه تا پنجشنبه هفته جاري در سطح استان از هموطنان و هم استانی هاي گرامی تقاضا می شود از اسکان و تردد در مناطق مجاور آبراهه ها و رودخانه ها اجتناب نمایند.

پرورش زنبور عسل:

-21 با توجه به افزایش جریان باد و کاهش دما درب کلنی ها در جهت مخالف باد غالب منطقه قرار گرفته و بهتر است در مناطق آفتابگیر باشد .از باز و بسته کردن درب کندوها جلوگیري بعمل آورده و دریچه پرواز کوچک گردد.درزگیري وایزولاسیون کندوها انجام شود.

پرورش دام:

-22 چراي دام ها در حاشیه مسیل رودخانه ها با احتیاط انجام شده و کوچ دام از مناطق کوهستانی و سرد به مناطق پایین دستی و دشت انجام شود .از پودر آهک و مخلوط آن با فضولات دام به جهت بهداشتی کردن محیط دامداري و اصطبل ها استفاده شود. آب مصرفی سرد نباشد.

نگهداري اسب ها با پوشش مخصوص به جهت یکنواختی درجه حرارت محیط انجام شود.

پرورش طیور:

-23 با توجه به افزایش باد و کاهش دما از ورود هواي مستقیم و سرد به سالن پرورش جلوگیري شود. بهتر است دماي آب پرنده با دماي سالن یکی باشد و از مصرف آب سرد در طیور پرهیز شود.

نسبت به تنظیم دما ورطوبت و تهویه مناسب اقدام شود.مرغداران نسبت به تهیه سوخت کافی و نیز سوخت جایگزین اقدام نمایند.

با توجه به افزایش عوامل بیماریزا و آلودگی ها بهره برداران از تراکم بیش از حد گله اجتناب نموده و فاصله جوجه ریز ي ها را رعایت فرمایند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0